Το υποβρύχιο ΠΡΩΤΕΥΣ (S-113) , έφτασε στο τελικό του λιμάνι στο Ναυτικό Πάρκο Παράδοσης στον Φλοίσβο , σηματοδοτώντας μια σημαντική στιγμή στη ναυτική ιστορία της Ελλάδας. Αυτό το υποβρύχιο στέκεται ως το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της χώρας , προσφέροντας μια οικεία ματιά στο παρελθόν και τη ζωή στη βαθιά θάλασσα.
Στην σημερινή υποδοχή του ΠΡΩΤΕΥΣ στην μόνιμη θέση του παρευρέθησαν:
Πρώην Κυβερνήτες του, με παρουσία του αρχαιότερου εν ζωή Κυβερνήτη του, Αντιναυάρχου ε.α Κωνσταντίνου Τριανταφυλλίδη,
Πρώην Ύπαρχοι του,
Πρώην Α’ Μηχανικοί του,
Μέλη του πληρώματος παραλαβής,
Πλήθος εκ των μελών των πληρωμάτων του, και μέλη του Ελληνικού Συνδέσμου Υποβρυχίων.
Οι πρώτες ενέργειες για την διάθεση ενός υποβρυχίου ως μουσειακό έκθεμα και συγκεκριμένα του Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ ως πρώτου συμβατικού Υ/Β τύπου 209/1100 παγκοσμίως έγινε από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Υποβρυχίων επί Προεδρίας του αείμνηστου Αντιναυάρχου ε.α Ναπολέων Γενοβέλη το μακρινό 2010 όταν το εν λόγω υποβρύχιο τέθηκε εκτός λειτουργίας ως παροπλισμένο. Για λόγους ανταλλακτικών για τα υπόλοιπα υποβρύχια του ιδίου τύπου αυτό δεν κατέστη δυνατόν και είχε αποφασισθεί από το ΑΝΣ μετά τον παροπλισμό του, το Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ να γίνει το πρώτο μουσειακό υποβρύχιο στην Ελλάδα .
Με τον παροπλισμό του Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ την 16η Μαΐου 2022 το «όνειρο» άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά.
Το υποβρύχιο ΠΡΩΤΕΥΣ αποτελεί πλέον μέρος των αξιοθέατων του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης στην περιοχή Τροκαντερό Φλοίσβου του Παλαιού Φαλήρου, υπό το βλέμμα του Ναυάρχου Π. Κουντουριώτη, δίπλα στο θωρηκτό “Αβέρωφ”, την τριήρη “Ολυμπιάς”, το καλωδιακό “Θαλής ο Μιλήσιος”, το εμπορικό πλοίο «Hellas Liberty», κ.α.
Το νέο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης καταλαμβάνει συνολική έκταση 26 στρεμμάτων, είναι ένας πολιτιστικός χώρος στην περιοχή του Παλαιού Φαλήρου, αφιερωμένος στη διατήρηση και την έκθεση της ναυτικής ιστορίας της Ελλάδας.
Ιστορικό
Το ΠΡΩΤΕΥΣ είναι ένα συμβατικό υποβρύχιο τύπου 209/1100 , μέρος μιας σειράς τεσσάρων υποβρυχίων που ήταν τεχνολογικά προηγμένες για την εποχή τους.
Το Πολεμικό Ναυτικό ήταν ο πρώτος χρήστης παγκοσμίως των συμβατικών υποβρυχίων της κλάσης Υ/Β 209.
Η κλάση 209, σχεδιάστηκε από την Ingenieurkonto Lubeck Gmbh (IKL) σε συνεργασία με τα ναυπηγεία HDW, ήταν μια από τις πιο επιτυχημένες κατηγορίες συμβατικών υποβρυχίων.
Παραγγέλθηκε τον Νοέμβριο του 1967 στα ναυπηγεία HDW στο Κίελο της Δυτικής Γερμανίας από την τότε ελληνική κυβέρνηση.
Η κατασκευή του ήταν μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος που περιελάμβανε δύο παρτίδες τεσσάρων υποβρυχίων Τύπου 209 : το πρώτο, της κλάσης «Γλαύκος» (Τύπος 209/1100) και το δεύτερο, της κλάσης «Ποσειδών» (Τύπος 209/1200).
Η κατασκευή του έγινε στο Κίελο, μαζί με τα “Υ/Β Γλαύκος S110 ”, “Υ/Β Νηρεύς S111” και “Υ/Β Τρίτων S112” (τα δύο τελευταία είναι ακόμη σε υπηρεσία).
Καθελκύστηκε την 1η Φεβρουαρίου 1972 και στις 23 Νοεμβρίου 1972 υψώθηκε η ελληνική σημαία στον ιστό του και παραδόθηκε επίσημα στο Πολεμικό Ναυτικό. Η επίσημη παράδοση πραγματοποιήθηκε στις 27 Νοεμβρίου 1972 στο Κίελο.
Ο ΠΡΩΤΕΥΣ είναι το δεύτερο υποβρύχιο με αυτό το όνομα στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού. Το πρώτο, με τον αριθμό αναγνώρισης Υ-3, υπηρέτησε κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και βυθίστηκε το 1940.
Συμμετείχε στα γεγονότα που έλαβαν χώρα στο θαλάσσιο χώρο της νήσου Κύπρου για το χρονικό διάστημα από 10 έως 23 Αυγούστου 1974.
Εκσυγχρονίστηκε με το πρόγραμμα Neptune I για τα υποβρύχια κλάσης ΓΛΑΥΚΟΣ, ο εκσυγχρονισμός περιλάμβανε την εγκατάσταση νέων σόναρ, ΣΔΒΤ, όπλων και συστημάτων επικοινωνιών, καθώς και τον εκσυγχρονισμό κινητήρων, μηχανών και περισκοπίων.
Το Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ υπηρέτησε για 50 χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό, διανύοντας περίπου 260.000 ναυτικά μίλια συμπληρώνοντας 50 χρόνια προσφοράς στην εθνική μας άμυνα. .
Ο παροπλισμός του έγινε στις 16 Μαΐου 2022 στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Πρώτος κυβερνήτης του Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ ήταν ο πλωτάρχης Τιμόθεος Μασούρας και τελευταίος ο επίσης πλωτάρχης Μάριος Σωτηρίου.
Μετά τον παροπλισμό του, το Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ είχε αποφασισθεί από το ΑΝΣ να γίνει το πρώτο μουσειακό υποβρύχιο στην Ελλάδα .
Η απόφαση επικυρώθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, επιτρέποντας στο υποβρύχιο να συνεχίσει να εξυπηρετεί την ελληνική κοινωνία από μια νέα προοπτική.
Η αποκατάσταση και μετατροπή σε μουσείο του Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ επιτεύχθηκε χάρη στη γενναιόδωρη δωρεά της ΑΜΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ» , η οποία θα συνεισφέρει 35 εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία του νέου πάρκου.
Την 1η Φεβρουαρίου 2025, το Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ ρυμουλκήθηκε στη νέα του θέση στη ξηρά στον Φλοίσβο, όπου τοποθετήθηκε σε ειδικές βάσεις και σύντομα θα είναι επισκέψιμο για το κοινό.
Το Ελληνικό Ναυτικό διατηρεί την πλήρη ιδιοκτησία του υποβρυχίου.
Το πλήρωμα παραλαβής του υποβρυχίου ΠΡΩΤΕΥΣ (S-113), αποτελείτο από τους:
Πλωτάρχη Τιμόθεο Μασούρα Κυβερνήτη
Πλωτάρχη Βασίλειο Κηρύκο Ύπαρχο
Υποπλοίαρχο (Μ) Νικόλαο Λαμπρόπουλο Αο Μηχανικό
Ανθυποπλοίαρχο Βασίλειο Μωράκη
Ανθυποπλοίαρχο Κωνσταντίνο Τριανταφυλλίδη
Ανθυποπλοίαρχο (Μ) Παναγιώτη Στάμου
Ανθυποπλοίαρχο Άγγελο Κόπιτσα
Αρχικελευστή (Μηχ) Δημήτριο Λώλη (Βος Μηχανικός)
Αρχικελευστή (Μηχ) Ματθαίο Μαυρομάτη (Υπόλογος Μηχανών)
Αρχικελευστή (Ηλεκ) Δημήτριο Πρωτοπαπαδάκη (Υπόλογος Η)
Αρχικελευστή (Τηλ) Νικόλαο Σταυρινό (Υπόλογος Σν)
Αρχικελευστή (Μηχ) Ιωάννη Λούβαρη (Υπόλογος Ε/Β)
Αρχικελευστή (Η/Ν) Αντώνιο Παγώνη (Υπόλογος Η/Ν)
Επικελευστή (Αρμ) Ελευθέριο Ευαγγελίου (Ναύκληρος)
Επικελευστή (Α/Υ) Νικόλαο Ζερβό (Υπόλογος Α/Υ)
Επικελευστή (Ηλεκ) Γεώργιο Λάμπρου (Υπόλογος προώσεως)
Επικελευστή (Τορπ) Ηλία Λάμτσια (Υπόλογος Τ)
Επικελευστή (Αρμ) Σταμάτιο Μουρτζούκο
Επικελευστή (Τ/Τ) Νικόλαο Φράγκο
Επικελευστή (Ηλεκ) Ιωάννη Βουλγαρέλλη
Επικελευστή (Τηλ) Δημήτριο Ξένο
Επικελευστή (Μηχ) Γεώργιο Σταύρου
Επικελευστή (Η/Ν) Ροδόλφο Σταματιάδη
Επικελευστή (Α/Υ) Αντώνιο Κατσαμπή
Επικελευστή (Τορπ) Σωτήριο Κοντογιάννη
Επικελευστή (Μηχ) Χρήστο Διαβάτη
Επικελευστή (ΗΝ/ΡΕ) Εμμανουήλ Κοντό
Επικελευστή (Η/Τ) Νικόλαο Γιαννακόπουλο
Επικελευστή (Ηλεκ) Νεοκλή Καμπεζά
Επικελευστή (Τηλ) Νικόλαο Μαυρίκη
Κελευστή (Α/Υ) Αθανάσιο Λίβανο
Ναύτη (Εσχ) Διονύσιο Μπαλλά.
Για περισσότερες φωτογραφίες ακολουθούν σύνδεσμοι (links)
με φωτορεπορτάζ των κυρίων: Στεφόπουλος Γεώργιος κλικ εδώ
&
Αναρτήθηκε την 02 Φεβρουαρίου 2025